Abuzul sexual este orice contact sau interactiune (vizuala, verbala sau psihologica) intre un minor si un adult, in care minorul este folosit pentru stimularea sexuala a abuzatorului sau a oricarei alte persoane.

Contact:

  • contactul sexual genital sau anal, sex oral
  • contact genital, atingerea sanilor, simularea contactului sexual (fara imbracaminte)
  • saruturi sexuale, atingeri sexuale peste imbracaminte a partilor intime.

Interactiuni:

  • verbale: solicitari de natura sexuala, ademeniri, seductie, insinuari,, folosirea unui limbaj sexual
  • vizuale: expunerea partilor intime, folosirea pornografiei, expunerea la acte sexuale, priviri indecente explicite asupra partilor intime.
  • psihologice: violarea granitelor fizice/sexuale prin interes suparator fata de schimbarile fizice, hormonale, sexuale; violarea granitelor sexuale/relationale prin interes nejustificat pentru activitatea sexuala a copilului, folosirea copilului ca partener surogat (confidente intime).

Stadiile abuzului sexual

  1. Cultivarea intimitatii si a secretului: produce o dorinta dupa mai mult sau ii este oferit exact ceea ce i-a lipsit copilului. . Abuzatorul ii castiga increderea pentru a avea acces la inima sa, Copiii sunt vulnerabili, dar cei mai vulnerabili sunt cei carora le lipseste caldura, stabilitatea si siguranta unei familii. Din pacate, cei mai multi abuzatori sunt chiar din randul familiei sau persoane apropiate de acestea. In acest stadiu, atingerea fizica poate fi prezenta de genul: tinut de mana, masat spatele, scarpinat pe cap, imbratisari.
  2. Contactul fizic aparent decent: esenta acestei etape este este inceputul legaturii fizice si senzuale. O legatura fizica deosebita este creata in timpul perioadelor de intimitate relationala sporita, care amplifica raspunsul afectiv al copilului fata de grija adultului care incepe exploatarea. Acesta poate fi numit si procesul reducerii la tacere si pecetluirii sortii sale.
  3. Abuzul sexual propriuzis: abuzul sexual este lovitura finala care saboteaza sufletul printr-o tradare culminanta, batjocorind bucuria de a avea o relatie si revarsand dispret peste incantarea pasiunii.  Tragedia abuzului este ca placerea generata de propriul trup devine temeiul urii fata de propriul suflet. Excitatia sexuala nu apare de fiecare data cand se petrece abuzul. Uneori, teama impiedica excitatia. Alteori durerea fizica este atat de puternica, incat excitatia devine imposibila. Adesea se intampla si ca victima sa-si disocieze efectiv sentimentele si gandurile de experienta fizica, astfel incat nu are loc nici o excitatie constienta. Apare furia generata de tradare, neputinta si ambivalenta, dar si placerea relationala, senzoriala si sexuala.  In rezumat, abuzul sexual propriuzis poate genera emotii amestecate. Ambivalenta – amestectul de ura si dorinta, de placere si rusine – activeaza o dorinta puternica de a disocia sau de a separa cele doua emotii contrare, adesea ambele componente fiind complet sterse din memorie. Ambivalenta este intensificata mai departe de furia generata de tradare si de teama de a pierde relatia cu abuzatorul si cu alti membrii ai familiei. Neputinta de a schimba abuzatorul sau curentii emotionali arata clar de ce victima prefera sa nu mai simta absolut nimic.
  4. Continuarea abuzului si pastrarea secretului prin amenintari si privilegii. Este asemanator cu primul stadiu, insa abuzatorul se va folosi de orice parghii pentru a induce loialitate si teama in inima victimei, pentru a-si asigura tacerea si supunerea ei. Teama este insuflata prin amenintari, iar loialitatea prin privilegii. Multi sunt torturati fizic si traiesc cu teama profunda si legitima de moarte, insa amenintarile psihologice sunt la fel de puternice. Esenta atacului este amenintarea de a distruge trupul si mintea. Trupul este amenintat cu moartea, iar sufletul, cu rusinea. Privilegiile sunt si ele inscrise in gama beneficiilor fizice dar mai ales psihologice (cum ar fi acordarea de favoruri).

*Repere oferite de cartea “O inima ranita” – speranta pentru adultii victime ale abuzului sexual in copilarie – de Dan Allender